Ételallergiabolt

Regisztráció Elfelejtettem a jelszót!
Hírlevél

Keresés
 
Legyen kezdőlap!
 » Hírek, érdekességek
 » Receptek
 » Ételallergia-információk
 » Könyvek, folyóiratok
 
 
 
 
 
 
 
 

Tisztelt látogatók!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy a portál átalakítás alatt van, jelenleg nem frissül.

Átmeneteileg a webáruház sem üzemel, kérjük, ne rendeljenek!

Megértésüket köszönjük.

Családi Háló Közhasznú Alapítvány


Hasznos táplálkozási tanácsok az egészséges emésztés megőrzése érdekében

Márton Márk, 2008-11-30
Legtöbben elég mostohán bánnak életfontosságú tápláló- és ellenálló szervükkel. Agyonterhelik emészthetetlen zsírokkal, sok-sok cukorral, fehérjével, s nem adnak neki elegendő rostot, zöldséget, gyümölcsöt, ami jelentősen megkönnyítené a munkáját. Hiányzik még a kiadós sport és a bő folyadékbevitel is, hogy feladatát tökéletesen el tudja látni - s bár ezekről unos-untalan hallunk, mégsem vesszük komolyan.

Szívesebben eszünk, mint iszunk, gyakran akkor is, amikor semmi szükségünk rá - ettől azonban krónikusan túlterheljük emésztésünket, hisz sohasem hagyunk elegendő időt a munka tökéletes elvégzéséhez, a pihenéshez és regenerálódáshoz két étkezés között. Nem csoda hát, ha minden második-harmadik ember valamilyen emésztési zavartól szenved - még akkor is, ha azt nem veszi komolyan, vagy nem tudatosul benne, hogy a baj a bélben van.

Ha már a helyes táplálkozás 12 pontjáról szoktunk beszélni, most az emésztéssel kapcsolatban is megemlítenénk ennyit.

1. Teljes értékű ételeket együnk! Mi, emberek, ugyanúgy a természet alkotásai vagyunk, mint a természet többi élőlénye. Többnyire úgy együk az élelmiszereket, ahogyan azok megteremnek, frissen, feldolgozatlanul, és - amennyire csak lehetőségünkben áll - biotermékeket is fogyasszunk.
Főképpen az fontos, hogy teljes kiőrlésű gabonaféléket fogyasszunk, ez elsősorban barnarizsre, a kölesre, az árpára, a zabra és a búzára vonatkozik, de együnk sok friss zöldséget is, különösen leveleset, mint például káposztát, salátát. A teljes kiőrlésű gabonafélék nagyon sok energiát tartalmaznak - az egész földön a komplex szénhidrátok jelentik az ember leghatékonyabb és legdúsabb energiaforrását, de fehérjék, vitaminok és rostok is vannak bennük. A friss zöldség és gyümölcs a vitaminok, ásványi anyagok és rostok valóságos aranybányája. Az ilyen táplálék erősíti az immunrendszert és a kiválasztási szerveket, és tartós energiával tölt fel bennünket.
 
2. Ne fogyasszunk túl sok zsírt! Napjaink táplálkozási szokásaiban a legveszedelmesebb összetevő a zsír. Bizonyítottan közreműködik a rák keletkezésében. Akadályozza a szervezet szöveteinek oxigén- és vérellátását. Vér és oxigén híján a sejtek elhalnak. A szervezet idő előtt elöregszik. Degeneratív betegségek lépnek fel. A zsír túlzott fogyasztása rákot, szívbetegséget, magas vérnyomást, felnőttkori cukorbetegséget, korai szenilitást és agyvérzést okozhat. Az állati eredetű élelmiszerek sok zsírt tartalmazhatnak, különösen vöröshúsok, a tőkehús, egyes tejtermékek és a tojás. Lehetőség szerint korlátozzuk ezek fogyasztását!
 
3. Helyi termesztésű és az évszakhoz illeszkedő élelmet együnk! Régi mondás, hogy mindig azt a zöldséget és gyümölcsöt kell enni, amelyiknek éppen a szezonja van. Meghatározott éghajlati viszonyok között élünk, és körülöttünk a növények úgyszintén. Olyan élelmiszert fogyasszunk, amely alapanyaga ugyanolyan éghajlati viszonyok között élt, mint mi magunk. Akik Észak-Kanadában laknak, azok jobban teszik, ha hallal és bálnazsírral táplálkoznak, semmint hogy brazil származású ételeket és gyümölcsöt fogyasztanának, és ez fordítva is igaz. Ez minden éghajlati zóna lakójára érvényes. Amikor természetes eredetű élelmiszereket fogyasztunk, olyankor azt az energiát visszük be a szervezetünkbe, amelyektől ezek a növények felnőttek. Az éghajlatunkat vesszük magunkhoz, és azokat az energiákat, amelyek nap mint nap bennünket is érnek. Szervezetünk sokkal könnyebben áll rá azokra az évszakokra, időjárási viszonyokra és helyzetekre, amelyekkel hétköznapi életünk során nap, mint nap találkozunk. Ha nem áll módunkban helyben termesztett élelmiszert enni, akkor olyat együnk, amely nagyjából a mi földrajzi szélességünkön termett. Igyekezzünk mellőzni a nem a saját éghajlati viszonyaikra jellemző élelmiszereket. Ezek sokkal gyakrabban okoznak emésztési zavarokat, allergiát is.
 
4. Ne vigyük túlzásba az evést! A túlzott mértékű evés megerőlteti a szervezetet, növeli a testsúlyt, és túlterheli az emésztést. Közrejátszik a szívbetegség, valamint a belek és a máj problémáinak kialakulásában, és akadályozza a tiszta gondolkodást.
Ha kevesebbet eszünk, kevesebb lesz az egészségügyi problémánk is. Legtöbben elég mostohán bánnak életfontosságú tápláló- és ellenálló szervükkel. Agyonterhelik emészthetetlen zsírokkal, sok-sok cukorral, fehérjével, s nem adnak neki elegendő rostot, ami jelentősen megkönnyítené munkáját. Hiányzik még a kiadós sport és a bő folyadékbevitel is, hogy feladatát tökéletesen el tudja látni- s bár ezekről unos-untalan hallunk, mégsem vesszük komolyan. Szívesebben eszünk, mint iszunk, gyakran akkor is, amikor semmi szükségünk rá - ettől azonban krónikusan túlterheljük emésztésünket, hisz sohasem hagyunk elegendő időt a munka tökéletes elvégzéséhez, a pihenéshez és regenerálódáshoz két étkezés között. Nem csoda hát, ha minden második-harmadik ember valamilyen emésztési zavartól szenved - még akkor is, ha azt nem veszi komolyan, vagy nem tudatosul benne, hogy a baj a bélben van. Napi kalóriabevitelünk igazodjon nemünkhöz, korunkhoz, testalkatunkhoz, fizikai aktivitásunkhoz, életmódunkhoz és általános egészségi állapotunkhoz.
 
5. Ne együnk lefekvés előtt! Bizonyított tény, hogy alvás közben a szervezet önmagát regenerálja. Ám nem teszi, ha lefekvés előtt megtömjük a gyomrunkat. A regenerálódásra fordítható energiát az emésztésre használja. A teletömött gyomor megakadályozza a mély alvást, és így nem jutunk elegendő pihenéshez. A telített gyomor lidérces álmokat idéz elő, ezek hatása másnap sem múlik el, és levertek, rosszkedvűek leszünk egész nap.
 
6. Együnk  gyakrabban kisebb mennyiséget! Az elfogyasztott étel energiatartalma ne legyen több! Étkezzünk naponta lehetőleg ötször a 2-3 helyett és legalább 2 fogásban legyen a fő szerep a zöldségé, a gyümölcsé, a gabonáé és a tejterméké. 3 fő étkezés mellett mindenképpen érdemes beiktatni egy tízórait és egy uzsonnát is, ilyenkor egy-egy gyümölcs, nyers zöldség vagy joghurt elfogyasztása még kényelmessé is válhat.
 
7. Fogyasszunk kellő mennyiségű rostot! Lehetőleg mind az öt étkezéshez együnk zöldséget vagy gyümölcsöt, valamint több teljes őrlésű lisztet tartalmazó vagy hüvelyesekből készített ételt! Az élelmirostok az emésztőrendszer normális működésében betöltött pozitív szerepükről ismertek. Közös tulajdonságuk, hogy az emberi emésztőenzimeknek ellenállnak és emésztetlenül, a többi salakanyaggal együtt távoznak a szervezetből. Kémiailag többféle vegyületcsoportba tartoznak, döntő mennyiségük poliszacharid típusú. A diétás rostokat nagyfokú duzzadóképesség jellemzi, nagymennyiségű vizet vesznek fel a környezetükből, felületükön pedig számos molekulát képesek megkötni. Igen ellenállóak, sőt megfelelő fogyasztásuk csökkenti különböző bélbetegségek (aranyér, vastag- és végbélrák) kialakulásának kockázatát is. Teltségérzetet okoznak, ezáltal csökkentik az éhségérzetet, a bélmozgást felgyorsítják, a mérgező anyagok nem szívódnak fel, a székletet pedig lazábbá teszik, ezáltal megakadályozzák a székrekedés kialakulását.
Egy felnőtt napi diétás rost szükséglete 30-40 g-ra tehető, hazai viszonylatban ez a mennyiség ennél jóval kisebb. Hiány esetén az emésztőrendszer, az energiaháztartás (elhízás, II. típusú cukorbetegség) és a keringési rendszer zavarai lépnek fel, míg a többletfogyasztás krónikus hasmenéshez, felszívódási rendellenességekhez és romló tápanyag hasznosuláshoz vezethet.
Élelmirostokat kizárólag növényi eredetű élelmeink tartalmaznak. A tápanyagtáblázatok általában a nyersrost adatokat tartalmazzák, melyek fogalma nem azonos az élelmirosttal. Utóbbi az ember számára emészthetetlen komponenseket, míg az előbbi speciális kémiai analitikai eljárással (savval vagy lúggal) kezelt vegyületeket takarja.
Léteznek vízben oldódó (pektin) és oldhatatlan (cellulóz) diétás rostok, az emberi szervezetnek egyaránt szüksége van mindkettőre, ezért célszerű cereáliákat, zöldségeket és gyümölcsöket is fogyasztani. Nagy az élelmirost tartalma a búzakorpának, a hüvelyeseknek, ennél kisebb mennyiséget a zöldségekben és a gyümölcsökben találhatunk.
Fogyasztás, testsúlyszabályozás során a korpa és a gyümölcsök mellett a zöldségek szolgáltatják a legkevesebb energiát, így ezek a legalkalmasabbak erre a feladatra
 
8. Vörös hús fogyasztása helyett a halat, a könnyű húsokat kell előnyben részesíteni. Lehetőleg kevésbé zsíros húsokat válasszunk, mint például halat, csirkét (bőr nélkül), pulykát, nyulat, esetleg sovány marha-, sertés-, vagy bárányhúst!
 
9. Együnk (minden nap) fermentált tejtermékeket! Különösen olyan probiotikus termékeket, amelyek az emésztőrendszerre gyakorolt jótékony hatása bizonyított! A lactobacillus baktériumok nagymértékben segítik az egészséges bélflóra kialakulását és a természetes bélflóra jelentős részét alkotják. Nagy részük más, tejsavat előállító baktériumokkal együtt növeli a "bélbarát baktériumok" és csökkentik a mérgező patogének számát.
A tejsavat termelő lactobacillus baktériumok megváltoztatják az emésztőrendszer pH-értékét, ezáltal a nemkívánatos baktériumok, penészgombák, penész spórák és élesztők, elsősorban a candida, már nem érzik benne jól magukat. Az erjedő baktériumoknak, - melyek az egészségre különösen károsak és görcsös fájdalmat okoznak - sincs esélyük az egészséges bélflórában.
Az aktív, bélbarát baktériumok jelenléte segíti az emésztést, mivel elősegítik a táplálék lebontását. Ahhoz, hogy egy lactobacillussal erjesztett táplálékot megfelelően hasznosítani tudjon a szervezet, rendszeresen élő, aktív baktériumokat kell magához vennie. Feltételezések szerint ezek a baktériumok 3-10 napig az élnek. Csak az aktív képviselőik képesek károsodás nélkül túlélni a gyomor savas és a bél lúgos környezetét, és egészségünket szolgálni.
A probiotikus termékek legfontosabb tulajdonsága, hogy a bélrendszerbe kerülő jó baktériumok szaporodni tudnak.
A baktériumoknak természetes forrásból kell származniuk és aktívnak kell lenniük, hogy mindazon anyagokat elő tudják állítani, amelyek az egészséges bélflórához szükségesek. Ahhoz, hogy megbizonyosodjunk róla, hogy a baktériumok természetes eredetűek - bármilyen kezeléstől mentesek - igazoltan biológiai eredetűnek kell lenniük.
 
A baktérium egyensúly felbomlásának számos jele van, mint például az allergiákkal és a táplálékokkal szembeni érzékenység, a súlyproblémák, a túlzott szénhidrát/cukorfogyasztás, az éhségrohamok, a gyakori fáradtság, a koncentrációs zavar, a gyakori székrekedés vagy a hasmenés, a különféle emésztési panaszok, az alvásproblémák, az éjszakai izzadás, a fájdalmas izületi gyulladások, az izommerevség, a légzésproblémák, a fogíny-és fogbetegségek, a gyakori megfázások, az influenza és a fertőzések, a krónikus élesztőgomba problémák, a különféle bőrproblémák (pattanás, ekcéma, lábgomba), illetve a súlyos menstruáció vagy menopauzás panaszok. Tudományos vizsgálatok bizonyítják, hogy a lactobacillus baktériumok csökkentik a vér koleszterinszintjét, javítják a tápanyag-felszívódást, beleértve a kalciumfelvételt, csökkentik a magas vérnyomást, megszüntetik az emésztési problémákat, szorulást, hasmenést, aknét, legyőzik az élesztőgomba okozta fertőzéseket, erősítik az immunrendszert, B-komplex vitaminokat (niacin, biotin, folsav, riboflavin és B12) termelnek és építenek be a szervezetbe, elősegítik a fehérje, a szénhidrát és a zsíremésztést, természetes antibakteriális anyagot termelnek, daganat és rákmegelőző hatásuk van, szabályozzák a bélben lévő pH-értéket és a sav-lúg egyensúlyt, elpusztítják az emésztőrendszerben lévő káros baktériumokat, semlegesítik a táplálékkal bevitt adalékanyagokat. Az egészséges bélflóra tönkretételében pedig szerepet játszanak: antibiotikumok, fogamzásgátló szerek, szteroid és hormon tartalmú gyógyszerek, fluor, klór, kávé/tea, szénsavas italok, szintetikus vitaminok, sugárzás, stressz, tartósítószerek, adalékanyagok, növényvédőszerek, műtrágyák.
 
10. Igyunk több folyadékot! Legalább 2 litert naponta (nyáron 3-4 liter javasolt) és fogyasszunk kevesebb koffeintartalmú, alkoholos és cukrozott italt! A nagymennyiségű vízvesztésnek több oka is lehet, mint például a kevés folyadékfelvétel, nagyfokú izzadás, hányás, hasmenés. Ilyenkor csökken a keringő vér mennyisége, a vér besűrűsödik, nő a plazma ozmózisnyomása, s csökken a vérnyomás, ezzel együtt a teljesítőképesség és a terhelhetőség is. Sokan azt hiszik, hogy az étkezés közbeni ivás gyorsítja a falat útját és az emésztést. Étkezés közben viszont nem ajánlott italt fogyasztani, mert az felhígítja az emésztő enzimeket. Emiatt az elfogyasztott táplálék csupán félig emésztett állapotban kerül tovább, egyenesen a bélrendszerbe. Inkább étkezés előtt vagy után érdemes inni, ha nagyon laktatós az étel, akkor 1-2 korty még beleférhet étkezés közben is. A nagyon laktatós ételek viszont más szempontból sem egészségesek. Minden étkezés során inkább oldjuk meg, hogy magas folyadéktartalmú ételt is fogyasszunk (pl. leves, gyümölcs, tejtermék, főzelék).
 
11. Étkezzünk nyugodt körülmények között! Lassan, alaposan rágjunk meg minden falatot! Ne nyeljünk le nagy ételdarabokat! Alaposan rágjunk meg minden egyes falatot. Így felaprítja a táplálékot, és az emésztőenzimek nagyobb felületen támadhatnak. Minél többet rágunk, annál nagyobb mennyiségű nyál is termelődik, mely könnyebbé teszi az étel útját. A rágás az emésztés fontos lépcsőfoka. Az ember mindenevő, de előbb mindent meg kell rágnunk. A jól megrágott ételt könnyen emésztjük, és a salakanyagoktól is könnyen szabadulunk meg. A csak részlegesen megrágott ételt nem tudjuk teljes egészében megemészteni.  Minden egyes falatot harmincötször-negyvenszer rágjunk meg egészségünk, gondolkodásunk tisztasága és jó emésztésünk érdekében. Az alapos rágás edzettebbé teszi a száj, az állkapocs és a nyak izmait, ettől jobb lesz az agy vérellátása, márpedig az agynak harmincszor annyi oxigénre van szüksége, mint a szervezet többi részének. A vegetatív idegrendszer irányítja a belső szervek működését. A jó emésztés érdekében tehát fontos, hogy nyugodtan együnk. A stressz, a nyugtalanság blokkolja a vegetatív idegrendszert, tehát akadályozza az emésztést is. Az étkezés ne egy nyűg legyen, hanem mindennapjaink fontos eseménye, melyre mindig kellő időt kell szakítani. Fáradtan, megszokásból, unaloműzés céljából sose együnk! Ha ugyanis kimerültek vagyunk, akkor lassúbb a bélműködés is.

12. Éljünk egészségesen! Azaz mozogjunk rendszeresen, mellőzzük, illetve kerüljük el a dohányzást, a drogok, a különféle serkentő és élvezeti szerek fogyasztását! Ezek nemcsak a stressz kiváltói/velejárói lehetnek, de okozhatnak hasmenést, hasi diszkomfortérzetet, az egészséges éhségérzet kialakítását is negatívan befolyásolják. Törekedjen az ideális testsúly kialakítására és megtartására, a túlsúllyal élőknél gyakrabban fordul elő emésztőrendszeri panasz. Fogyókúra során szintén érdemes betartani az általános étkezési javaslatokat, sokszor ugyanis a helytelen diétázás még nagyobb kárt tehet az ember szervezetében.
 


Előző Következő

Cikk küldése e-mailben

Neved:
E-mail címed:
Címzett neve:
Címzett e-mail címe:
Kísérő szöveg:
Ellenőrző kód:  Kérlek írd be a képen látató szöveget!


(Kis és nagybetű eltérés nem számít!)

Kulcsszavak: emésztés, tanácsok, probiotikus termékek, helyes táplálkozási szokások
Kapcsolódó cikkek:
Az egészséges emésztés szerepe és hatása az emberi szervezetre
Irritábilis bél szindróma- az IBS
Laktóz érzékenységgel tejterméket?
Gyorsabb anyagcsere - fogyás 7 lépésben
5 kérdés az allergia vizsgálatról
Anyajegy szűrés - az idejében felismert elváltozás gyógyítható
Ingyenes vérnyomásmérési és tanácsadási hónap
Mit egyen az iskolás?
Támadnak a pollenek: a fekete üröm
Ha végre itt a nyár - folyadékpótlás hőségben


Látogassa meg Élelmiszerallergia.hu a ShopMania weboldalon



goldenbolt
WYW Globál Directory
   
     
  Impresszum | Céginfo | Bemutatkozás | E-mail | Médiaajánlat | Hirdetési árak | Adatvédelem | Bannerek | Feltételek | Jognyilatkozat | Linkpartnerek | Linkexhange | Horvátország | Linkdash | Partnereink